Lar du humla suse?
Som øverste leder, er du klar over hvilke forbedringsmuligheter som finnes i bedriften din?

Kanskje har du en bedrift som er inndelt i flere forretningsområder. Hvor godt bilde har du i så fall av det som skjer i de ulike områder av virksomheten? Å skaffe seg oversikt over tingenes tilstand er et nødvendig første steg dersom bedriften skal endre kurs og styre mot bedre resultater.
La oss se nærmere på et eksempel: I en avdeling er det lite struktur, manglende retning og lite bevissthet om hvordan lede for å oppnå best mulig resultat. Dette gjør seg utslag på flere måter. Viktige avgjørelser tas basert på mangelfullt grunnlag, arbeidsforholdene gjør at medarbeiderne ikke er i stand til å fungere på sitt beste, motivasjonen synker og kundene opplever lavere kvalitet på ytelsene. Avdelingen leverer totalt sett dårlige tjenester sammenlignet med hva de har mulighet til å levere under endrede forhold.
Det er lett å tenke seg at slike forhold begrenser mulighetene for forbedring. Likevel kan det oppleves som vanskelig materie å ta tak i, for hvor ligger problemene egentlig? I LEAN, som er et rammeverk for forbedring, oppfordres det til å gå direkte til kilden. En god kilde til informasjon kan være medarbeiderne. De har ofte viktig informasjon som kan bidra til å gjøre bildet av situasjonen mer komplett. Å sette i gang handlinger uten å ha den nødvendige forståelsen av situasjonen, løser som regel ikke problemene.
Den øverste ledelse har ansvaret for bedriftens resultater og dermed myndighet til å rette opp det som har gått galt. Å la humla suse og lukke øynene for det som foregår i bedriften, sender uheldige signaler til omgivelsene. En ledelse som ser situasjonen slik den faktisk er, som tar problemene på alvor og gjør effektfulle tiltak vil derimot vinne respekt og sette standarden for hva som kan aksepteres i bedriften.
Sigurd Granmark uttaler i en artikkel publisert i Ledernytt den 20. mai 2021 at hundre prosent av endringer som mislykkes er ledelsens skyld. Enten som en konsekvens av hva tidligere ledere har gjort, hva eksisterende ledere gjør eller som en kombinasjon av begge. Ledere ansetter, avvikler, utvikler, tillater og bygger kulturen i selskapet.
En leders handlinger eller manglende handlinger virker sterkt inn på både kulturen og bedriftens resultater. Ved å skaffe mest mulig informasjon om forholdene i bedriften, blir du i stand til å ta de rette beslutningene og til å handle hensiktsmessig. Det handler om å jobbe systematisk og konsekvent i tråd med gode prinsipper for forretningsdrift. Ta gjerne kontakt for å høre mer om hvordan din bedrift kan forbedre sine resultater.


